zondag 14 april 2013

Zpagetti

Wat doe ik als ik ziek ben: haken en tv kijken.
Afgelopen week heb ik 2 dingen gehaakt met zpagetti, een kussen met een bloem erop en een tasje:






Het tasje is heel eenvoudig. 2 vierkante lappen met een strook zwart ertussen. De handvatten zijn ook van Hoooked Zpagetti net als de zpagetti.

Het kussen was iets meer werk. Ik denk dat ik hem bij elkaar wel 3x heb gehaakt :)
Het begon met dit patroon: http://pinterest.com/pin/113575221822253402/ van Attic 24, maar zpagetti is natuurlijk veel dikker, dus ik heb het flink moeten aanpassen. Alleen de donkerpaarse is van Hoooked, de andere 2 zijn van scheepjeswol.

Dit zijn mijn aanpassingen:
De 1e ronde niet 15 vasten, maar 12 vasten en ik ben begonnen met de magic circle.
Ronde 2 in elke vaste 2 stokjes. Je hebt dan 24 steken.
Ronde 3 als volgt (alleen in de voorste lus! De achterste lus heb je bij ronde 4 nodig) eerst een losse dan in dezelfde steek een vaste, volgende een half stokje, volgende 4 stokjes (in de rondes verderop wel 5 stokjes zoals in het patroon, maar het werd een beetje vol in deze kleine ronde), volgende half stokje & volgende een vaste. Je hebt dan 5 steken van ronde 2 gehad. In de volgende begin je met een vaste en herhaal de steken, 1 bloemblaadje bestaat dus uit: 1v, 1 hst, 4 st, 1 hst & 1v. Je komt net 1 lusje te kort (5x5=25) maar die smokkel je maar ergens weg door 1 vaste weg te laten. Je hebt dan 5 bloem blaadjes.
Ronde 4 doe je dus in de achterste lusjes van ronde 2 achter de bloemblaadjes. Ik heb een beetje aangerommeld om hem plat te houden. Normaal hou ik om een platte cirkel te haken deze tekening aan. Maar dat werkte niet helemaal in dit geval. Dit is eigenlijk de 3e cirkel en zou je dus 2 stokjes, 1 stokje, 2 stokjes, 1 stokje moeten haken. Als hij krom gaat staan iets meer stokjes in 1 steek haken en als hij gaat bobbelen minder dubbelen haken.
Op zich is het vrij eenvoudig, je moet het alleen even door hebben. Het lastigt vond ik nog de vertaling. Ik haal altijd alle steken in het Engels / Amerikaans door elkaar. Zou wel handig zijn als we wereldwijd 1 haaktaal zouden hebben.
De achterkant heb ik geen cirkels gemaakt maar een spiraal. Vond ik leuk.
Ik ben begonnen met de magic circle en hierin maakte ik 1 halve vaste, 2 vasten, 2 halve stokjes en 2 stokjes. de magische cirkel dichttrekken en dan in de 1e steek verder gaan met stokjes. Zoveel vermeerderen zodat hij niet krom gaat staan. Ook hier heb ik het standaard patroon een beetje aangehouden.

1 opmerking:

Els zei

Ontzettend mooi gemaakt en beiden vind ik super gaaf. Mooie kleurtjes ook. De handvatten zijn prachtig erop gemaakt.
Groetjes, Els